Thursday, April 20, 2006

Gülin’in Reklamcılık Manifestosu

Hayatımızı etkileyen birçok akım gibi reklamcılıkta ilerleyen zaman ve teknolojiyle gelişmektedir. Toplumların kültürel yargılarının değişmesi ile insanların reklamlardan beklentileri de değişmektedir. Reklam sadece satış arttırmayı amaçlayan , hiçbir etik kuralını gözetmeyen bir kitle iletişimi olarak algılanmaktaydı. Günümüzde ise reklamcılık, kurumların iletişim kanallarını etkili bir biçimde kullanarak, kitlelere bir takım mesajları aktaran bir iletişim metodu olarak görülmekte. Reklamcılık hala günümüzde bir çok kişi tarafından “Art of Manipulation” olarak algılansa da, ben reklamın doğru ve etkin kullanıldığında toplumlara bir çok mesajı doğru şekilde iletebilecek bir kurum olduğunu düşünüyorum.

1. Reklamın asıl amacı doğru ve gerekli bilgiyi etkili bir şekilde vererek farkındalığı ve satışı arttırmaktır.
2. Reklam rekabet ortamı yaratarak markaların tüketiciye kendini tercih ettirme amacıyla daha fazla çaba göstermesini sağlar, bunun sonucunda pazarda daha kaliteli ve başarılı ürünler olur.
3. Reklam tüketiciye alternatiflerinin olduğunu bildirir.
4. Reklam etik kurallarına uygun olarak yayınlanmalıdır. Reklamlar çocukları manipüle edici, doğru olmayan ve eksik bilgi içermemelidir.
5. Reklamın verdiği bilgi doğru ve etkili olmalıdır.
6. Tüketici satın aldığı ürünün reklamda vaadedilen faydaları göstemesini bekler. Tersi olduğunda o markaya karşı negatif bir yaklaşım alır ve bunun düzeltilmesi oldukça zordur.
7. Her ne kadar reklamın satın alma davranışlarında ki etkisi göz ardı edilemesede, hiç bir tüketici reklamların ona söylediklerini harfi harfine uygulamaz.
8. Tüketici özgür iradeye sahip aktif bir bireydir. Reklam ona ne söylerse söylesin, kendi mantığının ve duygularının ışığında hareket eder ve kararlarını bu şekilde verir.
9. Hiç bir tüketici gerçekten ihtiyacı olmayan ya da istemediği bir şeyi almaz. Reklam varolan bir ihtiyacın farkedilmesini sağlamakta etkilidir.
10. Tüketici pasif değildir. Ne istediğini bilir, buna göre ihtiyacı olan bilgiyi arar. Reklam bu süreçte tüketicinin alternatifleri ya da çözüm önerilerini görmesini sağlar.
11. Reklam markaların kendi aralarında farklılaşmalarını sağlar.
12. Reklam toplumlara sosyal mesaj iletmekte de etkin bir rol oynamalıdır.
13. Reklamın kurumsal amacı bilgi vermek ve ikna etmektir.

Reklamın sadece satış arttırmaya yönelik bir fonksiyonu olmadığını düşünmekteyim. Bence reklam kitlelere her hangi bir mesajı ulaştırmak için oldukça önemli bir mecra. Charles Sandage’ın da dediği gibi reklam geniş ürün yelpazesinde bir seçim yapabilmemiz için bize gerekli bilginin doğru biçimde verilmesini sağlamalıdır. Tüketici verilen bilgi doğrultusunda doğru seçimi yapacak ve sonuçtan memnun olduğu taktirde seçimini yineleyecektir. Reklam bizi istemediğimiz ya da ihtiyaç duymadığımız şeyleri almaya yöneltemez. Reklam bize doğru ve etkili mesajları vererek seçim yapma özgürlüğümüzü destekler.

No comments: